
NEDEN ÖNEMLİ ?
Öğrencilerin çoğu doğru çalışma tekniklerini bilmiyor veya uygulamıyor.
Sonuç, verimsiz, stresli ve bir şeyler öğrenmeden geçen zaman kaybı oluyor.
Bu konuda yapılan araştırmalar dikkate alınmalı.
DETAYLAR
Öğretmenlik yıllarımda abone olduğum bir eğitim sitesinde, üç hafta önce, “Bilime Dayalı Ders Çalışma Teknikleri” başlıklı bir yazı çıktı (1).
Makalenin yazarı Biyoloji öğretmeni Allison Stone, öğrencilerinin verimsiz çalışma alışkanlıklarını değiştirmek için neler yaptığını anlatıyor.
Sınav odaklı, durmadan test sorusu çözmeye yönlendiren eğitim sistemimizde, öğrenmeye de önem veren öğrenciler ve öğretmenlere yardımcı olur düşüncesiyle, yazıdaki bazı fikirleri paylaşmak istiyorum.
Bayan Stone, öğrencilerinden önce çalışma yöntemlerini anlatan bir videoyu seyretmelerini istiyormuş,
Videonun linki: https://youtu.be/CPxSzxylRCI?si=C15kvgMLZ5pEhDv2
Türkçe altyazıları olmayan videonun tercümesini kısaltarak veriyorum.
VİDEOYA GİRİŞ
6 temel stratejiyi kullanarak etkili bir şekilde nasıl çalışılır?
Öğrenciyseniz muhtemelen şunu merak etmişsinizdir – çalışmanın en etkili yolu nedir?
Bu akıllıca bir soru çünkü çoğu insan maalesef zamanını etkili olmayan şeylerle harcıyor.
Öğrenme bilimi ve en iyi çalışma becerileri üzerine yapılan araştırmalar, içinizdeki dehayı ortaya çıkarmak için en iyi altı strateji şöyle belirlenmiş:
1-ARALIKLI ÖĞRENME YÖNTEMİNİ KULLANIN
İlk strateji aralıklı uygulama olarak adlandırılır.
Tek bir yoğun seansa sıkıştırılmış 5 saatlik çalışma, iki haftaya yayılmış aynı 5 saat kadar iyi değildir.
Aynı miktarda veya daha az zamanda daha fazlasını öğrenecek ve daha iyi sonuçlar elde edeceksiniz.
Sıkıştırılmış çalışmanın paniğinden daha az stresli olacak ve daha fazlasını öğreneceğiniz için gelecekte çalışmanız gereken zamanı da azaltacaksınız çünkü aynı bilgileri yeniden öğrenmek zorunda kalmayacaksınız.
Bir plan yapın ve kısa çalışma seansları planlayın.
Her dersten bilgileri gözden geçirin, bir gün sonra başlayın.
En son dersi tamamladıktan sonra geri dönün ve taze tutmak için önemli eski bilgileri inceleyin.
Sadece notlarınızı tekrar okumayın – bu etkisizdir.
Bu videodaki diğer stratejileri kullanın.
Ve aynı konu üzerindeki çalışma seansları arasında 2-3 gün bırakın, anahtar nokta zamanla tutarlı kısa çalışma seanslarıdır.
2-FARKLI KONULARI BİRLİKLE ÇALIŞIN
Tek bir çalışma oturumu sırasında fikirler arasında geçiş yapın, buna iç içe geçirme denir.
Tek bir fikri, konuyu veya problem türünü çok uzun süre çalışmayın.
Geçiş, konular veya soru türleri arasındaki benzerlikleri veya farklılıkları vurgulayacak ve karşılaştıracaktır.
Problem çözüyorsanız, geçiş, bir problemi çözmek için doğru yaklaşımı bulmanıza yardımcı olabilir.
Bu strateji, fikirler arasında geçiş yaparken yeni bağlantılar kurmanızı teşvik edecektir.
Zihninizin çevik olmasını ve fikirler arasında kolayca geçiş yapabilmesini ve bunların birbirleriyle ilişkilerini bilmek istersiniz.
Geçiş yapmadan önce bir fikri anlamak için yeteri kadar incelediğinizden emin olun, sizin için en iyi neyin işe yaradığını bulmanız gerekir – tüm oturumu tek bir konu üzerinde geçirmeyin, ancak çok sık da geçiş yapmayın.
Fikirler arasında geçiş yaparken fikirler arasında bağlantı kurmaya çalışın.
Bir sonraki çalışma oturumunuzda, konuları işleme sıranızı değiştirin, çünkü bu anlayışınızı daha da güçlendirecektir.
Uzun süre bir konuyu incelemektense geçiş yapmak muhtemelen daha zor gelecektir, ancak unutmayın, en kolay olanı değil, en etkili olanı kullanmak istiyoruz.
3-SORU SORUN
Bir sonraki strateji, önünüzde ders kitabınız ve notlarınız olduğunda geçerlidir.
Kendinize şeylerin nasıl ve neden çalıştığıyla ilgili sorular sorun ve ardından cevapları ders materyalinizde bulun.
Fikirleri olabildiğince ayrıntılı bir şekilde açıklayın ve tanımlayın ve günlük yaşamınız ve deneyimlerinizle ilişkilendirin.
Bu, öğrendiklerinizi anlamanızı ve açıklamanızı ve zaten bildiklerinizle ilişkilendirmenizi sağlar.
Bu, yeni fikirleri düzenlemenize yardımcı olur ve daha sonra hatırlamanızı kolaylaştırır.
‘Nasıl’ ve ‘neden’ soruları sormak, fikirlerin nasıl benzer veya farklı olduğunu düşünmenizi sağlar, bu da anlayışınızı geliştirir.
Notlarınız ve ders kitabınızla başlayın ve öğrenmeniz gereken fikirlerin bir listesini yapın.
Listeyi aşağı doğru kaydırın ve kendinize bu fikirlerin nasıl ve neden çalıştığıyla ilgili sorular sorun.
Ardından ders materyalinizi tekrar inceleyin ve kendi sorularınızın cevaplarını arayın.
Farklı fikirler arasında bağlantılar kurun ve bunların birlikte nasıl çalıştığını kendinize açıklayın.
Sorduğunuz belirli sorular ve fikirleri nasıl parçalara ayırdığınız, matematik, fen, tarih gibi ne çalıştığınıza bağlıdır.
4-ÖRNEKLERLE AÇIKLAYIN
Konuyla ilgili belirli, somut örnekler bulun.
İlgili örnekler fikirleri göstermeye, açıklamaya ve onları daha iyi anlamanıza yardımcı olur.
İnsan hafızası soyut bilgilerden daha çok somut bilgilere bağlanır, bu nedenle her zaman ilişki kurabileceğiniz gerçek yaşam örnekleri arayın.
Örneğin, ‘kıtlık’ soyut bir fikirdir.
Bunu ‘bir şey ne kadar nadirse, değeri o kadar yüksek olur’ şeklinde açıklayabilirsiniz.
Ancak soyut bir fikri açıklamak için soyut terimler kullandık.
Bu bize çok yardımcı olmaz.
O nedenle fikri açıklamak için somut bir örnek bulmalıyız.
Örneğin, bir bilet karaborsacısını düşünün.
Sezon başında bir spor etkinliğine bilet satın alırsanız, bilet fiyatı makul olur.
Ancak maç günü yaklaştıkça daha fazla kişi bilet satın alır.
Bu talep, biletlerin fiyatını artırır ve bilet karaborsacısı biletler için daha fazla ücret ister.
Bu, soyut bir fikrin somut bir örneğidir.
Derslerden, ders kitabınızdan, notlarınızdan ve günlük hayatınızdan örnekler bulabilirsiniz.
Kendi örneklerinizi düşünmek öğrenmeniz için en yararlı olanıdır, ancak örneklerinizin doğru ve öğrendiğiniz fikirle ilgili olduğundan emin olun.
Fikir ve örnek arasında bağlantı kurun ve örneğin nasıl uygulandığını anlayacaksınız.
5-GÖRSELLER KULLANIN
Sözlü materyali görsellerle birleştirin.
Bunu yapmak, daha sonra bilgileri anlamanız ve hatırlamanız için size iki yol sunar.
Notlarınızda ve ders kitabınızda görseller bulun ve kelimelerin görseldeki şeyi nasıl tanımladığını inceleyin.
Sonra bunu tam tersi şekilde yapın – görsel, metinde tanımlanan şeyi nasıl temsil ediyor?
Görsellere bakın ve kendi kelimelerinizle ne anlama geldiklerini açıklayın.
Sonra anahtar kelimeleri alın ve onları açıklayan resimler çizin.
Bilgileri temsil etmenin farklı yollarını yaratmaya çalışın ve daha sonra bilginizi geri çağırma pratiği yaparken bu stratejiyi kullanmaya çalışın.
Bu şekilde görseller kullanmak, bazılarının görerek, bazılarının da işiterek daha iyi öğrendiğini iddia eden öğrenme stilleriyle ilgili değildir.
Birçok araştırma, öğrenme stilinizi değerlendirmenin ve çalışma yaklaşımınızı bu stile uydurmanın öğrenmenizi geliştirmediğini göstermiştir.
Resimleri tercih ediyor olmanız, bunun sizin için en etkili öğrenme yolu olduğu anlamına gelmez.
Kelimeleri ve görselleri birleştirdiğinizde en iyi şekilde öğrenirsiniz.
6-ÖĞRENDİKLERİNİZİ YAZARAK VEYA ÇİZEREK ÖZETLEYİN
Ve son olarak, bu, performansınızı artırmanıza yardımcı olacak en değerli çalışma becerisidir, bu yüzden kesinlikle ustalaşmaya değer.
Bir konu hakkında zaten bildiğiniz her şeyi aklınızdan geçirme pratiği yapın.
Tüm notlarınızı ve ders kitaplarınızı bir kenara koyun ve şu anda bildiğiniz her şeyi yazın veya taslak olarak çizin.
Neden?
Çünkü bilginizi bu şekilde hatırlamak öğrendiklerinizi pekiştirir ve daha sonra hatırlamanızı kolaylaştırır.
Ancak ayrıca, gelişme pratikle gelir.
Sınavlarda bilgileri hatırlamada daha iyi olmak istiyorsanız, tıpkı diğer becerilerde yaptığınız gibi şimdi bilgileri hatırlama pratiği yapmalısınız.
Ayrıca bilmediğiniz şeyleri vurgular ve çalışma zamanınızı buna odaklamalısınız.
Mantıklı, değil mi?
Peki bunu yapmanın en iyi yolu nedir?
Mümkün olduğunca çok sayıda deneme sınavı yapın,gerekirse bunları bir arkadaşınızla oluşturup değiş tokuş yapın..
Veya sadece boş bir kağıt parçasıyla başlayın ve beyninizi boşaltın, bildiğiniz her şeyi yazın, tüm fikirleri birbirine bağlayan çizimler veya kavram haritaları çizin.
Bunu bir şey öğrendikten bir süre sonra yaptığınızdan emin olun, bu yüzden notlarınızı kaldırın – bu ders kitabınızda az önce göz attığınız bilgileri tekrarlamakla ilgili değildir.
Yazmayı veya çizmeyi bitirdiğinizde, yazdıklarınızı ders materyalinizle karşılaştırın.
Neyi doğru veya yanlış anladınız ve neyi hiç hatırlamadınız?
Bu mükemmel bir geri bildirimdir ve size nerede daha iyi olmanız gerektiğini gösterir.
Artık akademik araştırmaların en etkili olduğunu söylediği altı çalışma stratejisini biliyorsunuz, işte bunları bir sonraki çalışma seansınız için hatırlamanın basit bir yolu ANSWER akronimi.
Duvarınıza asmak için bu 6 strateji hakkında ücretsiz indirilebilir posterler istiyorsanız, bu videonun altındaki bağlantıyı takip edin.