
Serpil’in annesi hamileliği boyunca sağlığına dikkat etti mi?
Serpil doğduğunda boyu, kilosu normal mi idi?
Serpil büyürken ona kim baktı?
Yeterli ve doğru beslendi mi?
Babası ona kitap okudu mu?
Bir kreşe gitti mi?
Kreşte ve çevrede oyun arkadaşları oldu mu?
Doğaüstü güçlerle korkutuldu mu?
Evine yakın bir ilkokul var mı?
Sınıfta kaç öğrenci var?
Öğretmeni işini severek yapıyor mu?
Sabah kaçta kalkıp okula gidiyor?
Okula gittiği yolda trafik nasıl?
Ders dışı faaliyetlere katılabiliyor mu?
Ev ödevlerinden bunaldığı oluyor mu?
Evde ayrı odası,çalışma masası, kitaplığı var mı?
Bilgisayarı var mı?
Liselere Geçiş Sınavlarına nasıl hazırlanıyor?
İstediği okula girebildi mi?
Hiç seçmek istemediği dersleri almak zorunda kaldı mı?
Sınıflar kalabalık mı?
Öğretmenlerini seviyor mu?
Herhangi bir alanda yeteneğinin farkına vardı mı?
O alanda, okulda veya evde teşvik edildi mi?
Üniversite Giriş Sınavlarına nasıl hazırlanıyor?
Üniversite ve meslek seçimi konusunda yeterli bilgi alabildi mi?
İdealindeki bölümü kazanabildi mi?
Ayrı bir şehirde yaşamaya hazır mı?
Öğrenci yurdu bulabildi mi?
Üniversite eğitimi ona, konusunun dışında, yaşamsal beceriler de kazandırdı mı?
Bir iş görüşmesinde nasıl davranacağını öğrendi mi?
Takım çalışmasında iyi mi?
Kadın olduğu için negatif bir ayrımcılıkla karşılaştı mı?
Problem çozme, yaratıcılık, kendi kendine öğrenme gibi konularda nasıl?
Eğitim gördüğü alanda iş bulabildi mi?
Kendini geliştirmek için gidebileceği yetişkinlere yönelik kurslar var mı?
***
Serpil’in eğitim yaşamını hayal ederek aklıma gelen soruları yazdım.
Bu soruların yansıttığı problemlerin bir kısmı aile ve ailenin sosyo-ekonomik durumu ile, bir kısmı Serpil’in kişiliği ile ilgili.
Bir kısmı ise ülke yönetiminin politikalarının sonucu.
Bir kısmı, yakın çevre ve toplum tarafından, bir kısmı öğretmenlerin ve yöneticilerin becerileri ve kişisel gayretleri ile çözülebilecek sorunlar.
Bu beş grup sorun, bir Venn şeması ile gösterilse, birbirinin içine geçmiş çok bölge bulunabilir.
Herkes kendi çevresinde, kendi imkanları dahilinde eğitime nasıl katkı sunabilir? (veli, öğretmen, öğrenci, esnaf, emekli vb. olarak).
- “Mahallenizdeki okul için ne yapabilirsiniz?”
- “Bir çocuğun eğitimine nasıl dokunabilirsiniz?”
Geleceğimizin teminatı olan çocuklarımız için hep birlikte sorumluluk alalım.
Eğitim sorunlarının karmaşık ancak umutsuz olmayın.
Yerel düzeyde atılacak her adım, ne kadar küçük olursa olsun, büyük bir değişimin parçası olabilir